Zakładamy własny biznes

Założenie własnego biznesu7 kroków do bycia sobie sterem, żeglarzem, okrętem, czyli zakładamy własny biznes

Miliony ludzi na całym świecie marzą o założeniu własnego biznesu. Powody są różne. Chcemy wreszcie zająć się tym, o czym marzyliśmy całe życie i realizować własne pomysły, a nie cudze. Czasem czujemy frustracje na myśl o tym, że nie mamy szans wcielać w życie własnych pomysłów, pracując na czyjś rachunek. Chcemy uwolnić się od apodyktycznego szefa i ciągłej dyktatury.

Nie lubimy swojej pracy, w której nie czujemy się sobą i która wymaga od nas wyrzeczenia się życia prywatnego i ideałów. Powody i motywacje mogą być różne u różnych ludzi, ale cel końcowy jest u wszystkich taki sam - stać się nareszcie panem swojego życia, czyli przysłowiowym sterem, żeglarzem, okrętem. Oto 7 kroków jak tego dokonać.

1. Określ cele

To podstawa. Jeśli nie wiesz dlaczego chcesz coś robić i do czego dążysz, z łatwością stracisz z oczu właściwy kierunek i wpłyniesz na mieliznę. Oczywiście cel nie musi być niewyobrażalnie wielki i chorobliwie ambitny. To mogą być cele prospołeczne np. aby ludzie w twojej okolicy zdrowiej się odżywiali, albo żeby dzieci w twoim województwie poznały nowy sposób spędzania wolnego czasu. Mogą to być cele bardzo osobiste np. aby być niezależnym finansowo i połączyć pracę z wychowywaniem małych dzieci. Ważne, aby te cele były jasno sprecyzowane.

2 Stwórz mapę biznesu

Po intensywnej i spontanicznej burzy mózgów, przychodzi taki czas, że trzeba te wszystkie pomysły uporządkować. Niezbędny do tego jest plan, ale nie musi to być biznes plan w jego najbardziej popularnej formie, śmiało możesz nadać mu bardziej kreatywną formę, tworząc mapę myśli. Powinna ona zawierać wszystkie aspekty twojego przyszłego biznesu - na czym będzie polegało zarabianie pieniędzy, jaki wkład potrzebny jest na tzw. "rozkręcenie" biznesu, jakie kwalifikacje będziesz musiał jeszcze zdobyć, by otworzyć biznes, który w przyszłości będzie dobrze prosperował itd. Niektórym z nas tworzenie planu może się wydawać najnudniejszym etapem w całym tym ekscytującym procesie, jakim jest zakładanie własnego biznesu, ale etap ten jest niezwykle ważny i właściwie nieodzowny, aby odnieść sukces. Jeśli chcesz dotrzeć do swojej wyspy skarbów, potrzebujesz mapy i to dobrej mapy.

3. Nie bój się prosić o pomoc

Nawet najbardziej utalentowani ludzie, nie mogą być geniuszami we wszystkim. Najlepszym sposobem na stworzenie nietuzinkowego biznesu jest skupienie się na tym, co kochamy robić i w czym jesteśmy dobrzy i poproszenie innych wspaniałych ludzi, aby pomogli nam wypełnić luki i niedociągnięcia. Warto znać swoje ograniczenia, a jednocześnie zadbać, aby nie przeszkodziły nam one w osiągnięciu upragnionego celu. Na przykład, jeśli jesteś utalentowanym projektantem i twórcą torebek, a jednocześnie beznadziejnym webmasterem, który w dodatku nie zna się na reklamie, to warto zwrócić się do kogoś, kto pomoże ci stworzyć profesjonalną stronę internetową, która wypromuje twój produkt i pomoże tobie zaistnieć na rynku.

4. Znajdź swoich klientów

Jak wygląda twój idealny klient? Czym się zajmuje? Jak wygląda jego codzienne życie? Czego potrzebuje? Jakie są jego oczekiwania i zasobność portfela? To ważne pytania, które pomogą tobie przygotować ofertę i grupę docelowych konsumentów. Nie jesteś pewny jak ich znaleźć? Zapytaj znajomych. Nie bój się skorzystać z mocy social media. Zadaj sobie pytanie z jakimi ludźmi lubisz współpracować i gdzie twoim zdaniem najczęściej można ich spotkać, zarówno w sieci, jak i w życiu prywatnym. Kiedy już sprecyzujesz jaki jest twój idealny klient, będzie tobie dużo łatwiej go znaleźć. Uszyj ofertę na miarę twojego idealnego klienta. Pamiętaj twoim zadaniem i ambicją nie jest stworzenie produktu lub usługi dla wszystkich i zadowalanie wszystkich, ale przyciągnięcie jak najwięcej świadomych i wiernych klientów.

5. Znaj swoją wartość

Masz już gotowy produkt lub usługę, teraz czas na ustalenie odpowiedniej ceny. Zrób tzw. research. Dowiedz się jakie ceny za podobny produkt lub usługę ustala konkurencja i trzymaj się odpowiedniego poziomu. Nie ma sensu zaniżać stawki, jeśli twój produkt jest solidnie wykonany, a usługa stworzona na najwyższym poziomie. Wymagaj od siebie, ale jednocześnie się ceń. Zbadaj też ile ludzie są w stanie zapłacić za twoją usługę lub produkt. Jeśli nadal nie jesteś pewien jaką stawkę ustalić, wypróbuj następujący sposób: Ustal ile byś chciał zarabiać miesięcznie (biorąc oczywiście pod uwagę całkowicie realne oczekiwania), a następnie podziel to na przychód tygodniowy i godzinowy.

6. Ucz się

Zadbaj o poszerzanie swoich kompetencji i umiejętności. Nigdy nie przestawaj się rozwijać. Zapisz się na kurs, obserwuj podobne biznesy w innych, bardziej rozwiniętych krajach, czytaj i śledź nowinki technologiczne. Jeśli Ty przestaniesz się rozwijać, twój biznes nie przetrwa na wciąż zmieniającym się rynku.

7. Naucz się radzić sobie z wewnętrznym krytykiem

Musimy być przygotowani na to, że w czasie, kiedy my będziemy budować podwaliny pod przyszły biznes, a nawet kiedy już zaistniejemy na rynku, w naszej głowie co jakiś czas będzie się pojawiał chochlikowaty głos z pytaniami: Czy jesteś pewien, że dobrze robisz? Czy warto ryzykować? Czy to nie jest praca ponad moje siły? Wszyscy znamy ten głos. Jeśli chcemy przejąć kontrolę nad swoim życiem i osiągnąć upragnione cele, musimy nauczyć się go wyłączać. Im częściej będziesz o tym głosie myślał, tym głośniejszy się on stanie. Dopuść ten głos do siebie, a następnie stanowczo powiedz mu, żeby "się zamknął". Aby ułatwić sobie to zadanie otaczaj się pozytywnymi ludźmi, którzy wierzą w ciebie i twoje możliwości i będą cię motywować do działania na przekór przeciwnościom.